معرفی کتاب: سنجش تکوینی آمیخته

“سنجش تکوینی” یا “سنجش برای یادگیری” مشخص کردن سه نکته حائز اهمیت است:

۱⃣ در حال حاضر دانش آموز کجاست؟

۲⃣ قرار است به کجا برود؟

۳⃣ چگونه باید به آنجا برسد؟

 برای اینکه این مسئله برای ما بهتر روشن شود، به معرفی یکی از راهبردهای سنجش تکوینی یعنی استفاده از جدول KWL که یکی از استراتژیهای سنجش در کلاسهای درس است؛ می پردازیم:

 این جدول دارای سه ستون به نامهای K , W , L میباشد:

۱- ستون اول
( K : What you know)
از ابتدای کلمه انگلیسی Know گرفته شده است.

 این ستون مربوط به آن چیزی است که دانش آموز می داند و مربوط به پیش دانسته های دانش آموزان است که با پرسیدن چند سوال و با بارش مغزی، پر می شود و میزان و سطح دانسته های آنها را مشخص میکند که در واقع همان سنجش آغازین است و وضعیت کنونی دانش آموز را نشان می دهد.

۲- ستون دوم
(W: What you want to know)

نویسنده مشخص می کند که دانش آموز چه چیز می خواهد بداند. در واقع مشخص می کند که دانش آموز باید در مورد این مبحث چه مطالب جدیدی یاد بگیرد و در واقع همان اهداف درسی مورد نظر را مشخص می کند.

۳- ستون سوم
(L: what you have Learned)

نویسنده مشخص می کند که دانش آموز چه‌چیزی یاد گرفته است. این ستون در پایان فرآیند تدریس-یادگیری به کمک معلم و دانش آموزان است و نشان می دهد دانش آموزان تا چه اندازه مفاهیم جدید را آموخته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *